Filmmuseum Ampas in Hollywood opent na bijna 100 jaar de deuren | Sabato

2021-11-22 14:21:48 By : Mr. Chois Dong

Het nieuwe filmmuseum van Los Angeles was legendarisch voordat het zijn deuren opende. De genesis lijkt een blauwdruk voor een filmscript. 

Het moet zijn dat de auteurs van het Guinness Book of Records er nog niets van weten, want anders zou de Ampas, of het museum van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences, er zeker een plaats in hebben. Het duurde immers nog geen eeuw – ja, je leest het goed – voordat het filmmuseum klaar was. En het kostte meer dan $ 482 miljoen. Een museumthriller dus, met een script dat zelfs Hollywood niet had kunnen bedenken.

Het nieuwe Mekka voor elke echte filmliefhebber heeft een tentoonstellingsruimte van bijna 30.000 vierkante meter en toont in een permanente tentoonstelling meer dan honderd jaar filmgeschiedenis in filmfragmenten, video's, posters, rekwisieten, decors, kostuums en artefacten. Hiervoor kon het putten uit de archieven van de Academy, de beroemde organisatie van filmmakers in Hollywood, die met 13 miljoen items de grootste filmcollectie ter wereld heeft.

Een bericht gedeeld door Academie Museum (@academymuseum)

Je ziet de originele haai uit 'Jaws', of Rosebud, de slee uit 'Citizen Kane', een geschenk van Steven Spielberg die de iconische 'prop' in de jaren 80 op een veiling kocht. Terwijl Leonardo DiCaprio een deel van zijn collectie vintage filmposters schonk. Of bewonder de originele typemachine die Joseph Stefano gebruikte om Hitchcocks 'Psycho' te scripten. Al gaan de curatoren verder: de tentoonstelling verheerlijkt de filmgeschiedenis niet.

Het museum laat ook de minder aantrekkelijke kanten van de filmindustrie zien. Je vindt er tachtig jaar oude make-up voor blanke acteurs die mensen van kleur moesten spelen. Op de tweede verdieping bevindt zich de galerie met 'Significant Movies & Movie Makers', met films die bijvoorbeeld het stereotype beeld van vrouwen en minderheden doorbreken.

Een verdieping hoger belicht de Rolex Gallery met 'Stories of Cinema' verschillende aspecten van het filmmaken, inclusief de vele beroepen achter de schermen. Rolex is immers niet alleen een vaste waarde om de pols van menig acteur op het scherm. Marlon Brando droeg een Rolex in 'Apocalypse Now', net als Bill Paxton in 'Titanic' en Paul Newman in 'The Color of Money'. De legendarische Rolex Cosmograph Daytona 6239 van Paul Newman, die in 2017 door een particuliere verzamelaar op een veiling werd gekocht voor 15,3 miljoen euro, is hier te bewonderen. Het Zwitserse horlogemerk is ook partner van de jaarlijkse Oscaruitreiking en financierde dit museum.

De eerste tijdelijke tentoonstelling sinds de opening belicht het werk van de Japanse animator Hayao Miyazaki. Terwijl de nieuw gebouwde koepel van glas, staal en beton een bioscoop huisvest met meer dan duizend knalrode stoelen, door toparchitect Renzo Piano omschreven als de beste bioscoop ter wereld.

Beter laat dan nooit, moet de laatste jaren zowat het motto van Ampas zijn geweest. Al in 1927, het jaar waarin de Academie werd opgericht, waren er plannen om een ​​filmmuseum te bouwen. De beurscrash twee jaar later zette het project voor het eerst in de ijskast, tot de jaren veertig, toen het een plaats zou vinden in de voormalige Trocadero Club op Sunset Boulevard, met de schoenen van Charlie Chaplin en de krullen van Mary. Pickford als attracties. Maar de oorlog dwarsboomde de plannen.

Betreed de gouden jaren zestig en William Pereira, de Amerikaanse architect die een budget krijgt van ongeveer $ 16 miljoen - meer dan $ 140 miljoen in het huidige tempo. Het gaat weer mis, dit keer met de onteigeningen. 

Het zal uiteindelijk tot 2006 duren voordat er weer beweging komt. Dat jaar betaalde de Academie $ 50 miljoen voor de aankoop van een stuk grond in Hollywood. Toparchitecten, waaronder Sir Norman Foster en de Franse 'Pritzker Prize'-winnaar Christian de Portzamparc, zijn aanwezig. De laatste komt als favoriet uit de bus. Twee jaar later onthult hij zijn plannen. Budget: 400 miljoen dollar.

Een bericht gedeeld door Academie Museum (@academymuseum)

Je voelt het aankomen: op het moment dat De Portzamparc in 2008 zijn presentatie houdt, zakt de Amerikaanse beurs naar een ongekende diepte. Einde verhaal, voor de zoveelste keer.

Vier jaar later kwam de Academie met het idee om met een kleiner budget een bestaand modernistisch gebouw aan Museum Row te renoveren en daar het museum te huisvesten. Vreemd genoeg trekt ze de Italiaanse toparchitect Renzo Piano aan, van The Shard in Londen en het Centre Pompidou in Parijs. De man staat niet meteen bekend om zijn bescheiden renovatieprojecten.

In 2015 licht de Italiaan zijn plannen toe: naast het te renoveren gebouw uit 1946 wil hij eigenlijk een koepelconstructie neerzetten, een futuristisch staaltje architectuur dat niet zou misstaan ​​in een 'Star Wars'-film en dat hij zichzelf beschrijft als een ruimteschip. Het directiecomité verslikt zich in zijn koffie, maar stemt desondanks in met Piano's grootse plannen.

Of de commissie vandaag dezelfde beslissing zou nemen, durft niemand te stellen. Het project wordt immers een financiële nachtmerrie. De totale kosten, aanvankelijk geschat op $ 250 miljoen, lopen uiteindelijk op tot maar liefst $ 482 miljoen.

Hoe is het budget zo interstellair geëxplodeerd? Architecturale folies lopen als een rode draad door het bouwproces. Alleen al voor de renovatie van de gevel van het bestaande gebouw werd een aparte architect ingehuurd. Dat John Fidler, de Brit die ooit verantwoordelijk was voor het behoud van Stonehenge, ongeveer de helft van de 365.000 glastegels op de gevel heeft vervangen door nieuwe, gemaakt door de oorspronkelijke Italiaanse fabrikant.

Een bericht gedeeld door Academie Museum (@academymuseum)

Terwijl het interieur van het bestaande gebouw volledig werd gestript en vervangen door glazen wanden en transparante liften. 'Zo zie je het licht door de liften bewegen en zie je de mensen op en neer gaan als in een flipperkast', zegt Piano. Een misschien wat oneerbiedige beschrijving voor zijn eigen realisatie, waaraan hij toch een grote toekomst toeschrijft. "Het museum bestaat uit één gebouw dat bij de geschiedenis van de stad hoort en één dat bij de toekomst hoort", zegt de architect tegen The Wall Street Journal.

De bouw was in 2019 grotendeels afgerond. Tom Hanks, een van de filmsterren in de raad van bestuur van de Academie, maakte bekend dat het museum in de winter van 2020 zou openen. En toen kwam corona…

Bij de opening van het museum eind september sprak Tom Hanks weer. 'Er zijn andere filmmusea in de wereld. Maar met alle respect, dat in Los Angeles moet het Parthenon zijn.'

Wie echter denkt dat de Oscaruitreiking volgend jaar in dat Parthenon zal plaatsvinden, met sterren op de rode loper en A-listers op de duizend rode stoelen, komt bedrogen uit. Leden van de Academie hebben misschien bijna honderd jaar uitgekeken naar hun tempel van bijna een half miljard dollar, maar de ceremonie in 2022 zal plaatsvinden in het Dolby Theatre.